Als je een nieuw bedrijf gaat starten, komen daar een aantal dingen bij kijken. Je moet uiteraard staan ingeschreven bij de KvK, maar er zijn nog meer zaken die geregeld moeten worden. Wil je een fysieke winkel openen? Of ga je je meer op verkopen via internet richten? Dat zijn de eerste vragen die je jezelf moet gaan stellen. In dit artikel bespreken we wat er nog meer bij komt kijken bij het oprichten van een nieuwe onderneming en richten ons op het openen van een fysieke winkel.
Locatie
Bij een fysieke winkel komen net wat meer zaken kijken, dan wanneer je alleen via internet jouw producten/diensten verkoopt. Allereerst moet je natuurlijk een winkelpand hebben. Afhankelijk van jouw assortiment, ga je kijken hoeveel ruimte je nodig gaat hebben. Denk ook altijd aan de ruimte die je nodig hebt voor jouw voorraad en wellicht een ruimte voor kantoor. Het zou ideaal zijn als dat allemaal op één plek gehuisvest kan worden. Maar, de locatie is ook belangrijk. Klanten moeten jou goed kunnen vinden en kunnen bereiken. Of je nou in een stad of een dorp gehuisvest zit, maakt in dat opzicht niet uit. Maar, zorg bijvoorbeeld dat er genoeg parkeerplekken zijn. En dat je ook bereikbaar bent als mensen afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Is er een bushalte dichtbij of een treinstation op loopafstand? Dat zijn zaken die je in je achterhoofd moet houden, wanneer je op zoek gaat naar een bedrijfspand.
Entree
Denk bij elke stap die je zet en elke beslissing die je neemt niet alleen aan wat jij mooi vindt, maar denk ook aan de klant die je wil bedienen. Denk eraan wat jouw doelgroep trekt en wat hen aanzet tot aankoop. Dat begint al bij de entree van jouw winkel.
Er zijn verschillende deuren, waar je uit kan kiezen. De vraag is alleen of jij jouw klant actie wil laten ondernemen, of dat je deze zelf uitnodigt om binnen te komen. Een zware deur waar je tegen aan moet duwen, is niet in alle gevallen zo klantvriendelijk. Qua klimaatbeheersing zijn deze deuren wel interessant, want als de deur altijd dicht is blijft bijvoorbeeld de koude lucht van een airco altijd binnen. Maar, doordat potentiële klanten een handeling moeten verrichten om binnen te komen, blijft een deel ook potentiële klanten.
Heb je een automatische schuifdeur? Dan is het meer uitnodigend om binnen te lopen. Die potentiële klant hoeft geen handeling te verrichten en de deur gaat automatisch open, wanneer ze alleen maar door de etalage willen kijken. Een klant zou veel sneller naar binnen gaan, omdat de deur opengaat voor hem/haar. Grote kans dat die potentiële klant, na binnenkomst een vaste klant wordt. Je kunt bijvoorbeeld de automatische deuren van het bedrijf Entrance Services laten monteren in jouw winkel. Deze zijn geschikt voor bedrijven en zijn er in verschillende varianten. Zij hebben altijd wel een deur die op jouw wensen is afgestemd.
Doelgroep
Als het goed is heb je bij de bovenstaande beslissingen jouw doelgroep al in gedachte genomen. Maar, het is goed om te bedenken wie jij nou echt wil bedienen. Zijn de mensen die jij wil bedienen wel altijd op zoek naar een fysieke winkel? Als jouw doelgroep met name uit jongeren bestaat, is een website noodzakelijk, naast jouw fysieke winkel. Jongeren zijn meer van het online winkelen en de gemakken daarvan. Bij een website komen wel veel meer zaken kijken. Je moet een webshop hebben, die kloppend is met je voorraad. Je moet bepalen welke betaalmogelijkheden de klant heeft. En hoe je de producten gaat verzenden, via welk postbedrijf bijvoorbeeld, maar ook welke levertijd je aan de klant wil beloven.
Onze tip is om eerst een goed ondernemingsplan te schrijven, voordat je ergens aan begint. Anders kan het zijn dat je heel veel geïnvesteerd hebt in alles om jouw onderneming heen, denk aan website, bedrijfspand, logistiek etc. en dat jouw verdienmodel niet werkt. Uiteraard kan het altijd gebeuren dat jouw onderneming geen standhoudt, ondanks een heel goed ondernemingsplan. Dat is een risico dat je loopt. Houdt er daarnaast rekening mee, dat je in het begin altijd verlies zult draaien.