Waar mensen werken, kunnen fouten worden gemaakt. Dat geldt uiteraard ook bij het klussen. Of je nou zelf in huis aan het klussen bent geslagen, een vriend je helpt of dat je een bedrijf inschakelt. Iedereen kan schade aanrichten. Maar, ben je daarvoor verzekerd? En kun je het bedrijf dan altijd aansprakelijk stellen? En wat nou als jij de klussende partij bent en de klant wil niet betalen? Dat zijn allemaal voorbeelden waarbij het mis kan gaan tijdens een klus. Hoe je daar het beste mee om kunt gaan, leggen we hieronder uit.
Schade bij het klussen
Een ongelukje zit in een klein hoekje. Dat betekent dus eigenlijk dat schade zo is aangebracht. Denk bijvoorbeeld aan het naar binnen tillen van materialen, waarbij het kozijn van de deur beschadigt. Of denk bijvoorbeeld aan het laten vallen van zwaar gereedschap, waardoor de nieuwe vloer is beschadigt. Of wat dacht je van een vriend die mee wil helpen met tillen en zo met een houten balk het raampje eruit tikt. Het zijn een paar voorbeelden die jou zomaar kunnen overkomen. Fouten maken is natuurlijk ook menselijk, dus elkaar de schuld in de schoenen schuiven is natuurlijk niet altijd netjes. Alleen, de schade moet uiteraard wel opgelost worden.
Let er op dat niet alle schade is gedekt. Het is maar net afhankelijk van wie de schade maakt, wat er dan precies beschadigt is en welke voorwaarden van de verzekering er dan gelden.
Als je een bedrijf inschakelt, is het bedrijf aansprakelijk voor de gemaakte schade. Deze kunt u dan ook verhalen op dat bedrijf. Als ze verstandig zijn, zijn ze voor zulke zaken ook verzekerd.
Als een vriend je helpt is er niet per se iemand aansprakelijk, waardoor er in principe geen sprake is van de aansprakelijkheidsverzekering. De vriend in kwestie verricht namelijk een vriendendienst en helpt jou belangeloos. Veel verzekeraars hebben bepalingen opgenomen, waardoor je bij een vriendendienst ook voor bepaalde zaken gedekt bent. In dat geval kun je dan wel aanspraak maken op de aansprakelijkheidsverzekering. Het maximale bedrag dat vergoed wordt is dan vaak wel lager, omdat het dus een vriendendienst betreft.
Nu ga je zelf klussen en beschadig je de vloer, door het laten vallen van een hamer. Rechtstreekse schade is nooit verzekerd, maar in dit geval is de schade verzekerd als je een inboedel- of all risk woonverzekering hebt. Onder welke verzekering de vloer valt, hangt er vanaf of de vloer vastgenageld zit (woonhuisverzekering) of juist makkelijk te verwijderen is (inboedelverzekering).
Problemen bij betalen
Uiteraard kan het ook mis gaan aan het eind van een klus. Dan is er geen schade aangebracht, maar wil de klant om een of andere reden niet betalen. Dat maakt elk bedrijf wel een keer mee. Maar, wat doe je dan? Jullie hebben voor die klus gewerkt, dus jullie hebben uiteraard gewoon recht op de betaling.
Allereerst kun je nog een herinnering sturen van een factuur. Als ook deze herinnering niet betaald wordt, is het tijd om over te gaan op strengere maatregelen. Je kunt er dan voor kiezen om een incassobureau in te schakelen of je laat het regelen door een advocaat. Als de klant herhaaldelijk niet reageert, kunnen ze ervoor kiezen om executoriaal beslag te leggen. Dit kan gelegd worden op roerende zaken, zoals op de auto of op onroerende zaken, zoals de woning.
Een partij die ervoor kan zorgen dat jij jouw geld krijgt is Advocatenkantoor Haarlem. Zij zijn gespecialiseerd in zakelijke conflicten en zullen stappen ondernemen, zodat jouw factuur netjes betaald wordt. Je hebt namelijk recht op dat geld, want daar heb je ook voor gewerkt. Deze advocaten delen dezelfde mening en staan net als jou veel andere ondernemers bij. Helaas komen zulke conflicten ook kijken bij het ondernemerschap.